27 mei 2021
Heerlen, 27 mei 2021 - De Heerlen Metro Map is als eerste fictieve metrolijn van Nederland geopend op 27 mei 2021. Storytelling is ingezet om de Heerlen Metro Map tot leven te brengen. Met een online reisplanner, video’s en een gedrukte metrokaart is een compleet transmedia storytelling concept neergezet.
De deur uitlopen en op de metro stappen naar het centrum van Heerlen is vanaf nu mogelijk met de Heerlen Metro Map. Er zijn drie overstapstations, waaronder het Pancratiusplein in het hart van de Zuid-Limburgse stad. Met maximaal één overstap is heel Heerlen verbonden met bijvoorbeeld het centraal station in het nieuwe, bezienswaardige Maankwartier.
Ook al is de Heerlen Metro Map een kunstproject, de makers doen door transmedia storytelling geloven dat de Heerlense metrolijn echt bestaat. Onderdeel van het storytelling concept is de website van de Heerlen Metro Map (www.heerlenmetromap.nl). Daar is het mogelijk om daadwerkelijk een reis te plannen. De reisplanner geeft een compleet reisadvies, met metrolijnen, tussenstops, overstapstations en reistijd. Er zijn video’s die het verhaal levensecht maken. Ook een gedrukte versie van de Heerlen Metro Map is beschikbaar. De makers zijn van plan om via transmedia storytelling de komende tijd stap stapsgewijs nog meer content te ontsluiten.
Het initiatief van de Heerlen Metro Map komt van illustrator Dennis Geurts en creatief vormgever Joëlle in de Braekt (www.heerlenmetromap.nl). Geurts heeft de metrolijn ontworpen, waarbij hij zich heeft laten inspireren door de grote metrosystemen van Londen en New York. In de Braekt heeft het metrosysteem visueel uitgewerkt. Tevens heeft zij het logo ontworpen, gebaseerd op de oude Limburgsche Tramweg Maatschappij die precies honderd jaar geleden in 1921 werd opgericht.
Online marketeer Christel Ruijgrok overtuigde de twee ervan om met storytelling aan de slag te gaan. Transmedia storytelling is een beproefde methode om engagement te creëren binnen een doelgroep. “In mijn hoofd ging ik met de metro de hele stad door. Opstappen aan het einde van mijn straat. Op de Zuidlijn en dan in een paar minuten naar de andere kant van Heerlen. Via storytelling is het mogelijk om dit gevoel te delen en de Heerlen Metro Map steeds verder tot leven te brengen,” zegt Christel Ruijgrok.
Het doel is om Heerlen letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. “De reacties op het initiatief zijn overweldigend. Heerlen maakt een enorme transformatie door van een stad met een mindere reputatie naar een stad met veel positiviteit en ruimte voor kunst en cultuur. Als geboren en getogen Heerlenaar ben ik bijzonder trots dat Heerlen behalve de muralhoofdstad van Nederland nu ook als eerste Nederlandse stad een fictieve metrolijn heeft,” zegt Dennis Geurts, mede-oprichter van de Heerlen Metro Map.
De Heerlen Metro Map is de fictieve metrolijn van de Zuid-Limburgse stad Heerlen. Dankzij het uitgebreide metrosysteem, met drie lijnen en meerdere overstapstations, is heel Heerlen verbonden. De Heerlen Metro Map is een kunstproject van illustrator Dennis Geurts en creatief vormgever Joëlle in de Braekt. Het storytelling concept is ontwikkeld door online marketeer Christel Ruijgrok. Op de website is het mogelijk een reis te plannen en de Heerlen Metro Map te bekijken en te bestellen (www.heerlenmetromap.nl).
Direct naar perscontacten.
Alle afbeeldingen downloaden in hoge resolutie.
Persvragen kun je sturen naar
info@heerlenmetromap.nl.
Christel Ruijgrok - PR manager
06-28385298